Image Alt
Media

Prototype You

10 tips voor een energieke werkervaring

Voor hybridewerkers, thuiswerkers, kantoormeubilair en alles daartussenin

Oké, de onderstaande tips gelden niet specifiek voor mensen die werken in een hybride werkwereld. Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn nóg relevanter geworden in een wereld waar wij of onze collega’s in meer of mindere maten niet meer vanuit kantoor werken. De grens tussen wat is ‘werk’ en wat is ’thuis of privé’, is vager geworden. Je hebt ineens een lunchpauze met je partner in plaats van collega’s.  Of je zet alvast de ovenmaaltijd in de oven voordat je nog een laatste uurtje waarde levert aan je werkgever.

Jezelf in balans houden, je energielevel bewaken om zo vol energie te doen wat jij goed kan was voor de Coronapandemie al belangrijk. Gelukkig komt dit onderwerp nu juist meer op de voorgrond en zijn we er met z’n allen bewust van dat dit een belangrijk onderwerp is.

Hier volgen alvast 10 praktische tips waar jij direct mee aan de slag kan.

Buddy High Five

De 10 tips

1. Maak een goede start.
Dat is het halve werk. Verken wat een goede start inhoudt voor jou. Denk aan
mediteren, een koffiemoment op de veranda, of een blokje in het park bij het
ochtendgloren. Een goede start is een positieve aanjager voor de rest van jouw dag!
Een ochtendritueel kan hierbij helpen. Onderzoek wijst uit dat je door elke keer
hetzelfde te doen in de ochtend je niet steeds kleine keuzes en beslissingen hoeft te
maken. Zo start je fris en fruitig met je werk :).

2. Beweeg veel en vaak.
Aii, toch weer de hele dag gezeten… Een werkdag vliegt zo voorbij! Plan bewuste
momenten in waarop je beweegt en maak daarvan een prioriteit. Een blokje om voor
het werk, tussen meetings of in de pauze. Een yogasessie, fietsen naar het werk of op
de trap naar de volgende vergadering. En die meetings waar we altijd zitten, kunnen
we daar niet staan achter een verhoogd bureau? Een fenomeen wat in de Covid
pandemie is ontstaan is een ‘weeting’. Vrij simpel uitgelegd, een walking meeting.

3. Van videobellen naar bellen.
Wat brengen we vaak veel tijd door achter onze schermen. Dat kan erg vermoeiend
zijn. Dat komt omdat je brein een hoop prikkels krijgt te verwerken, maar ook
belangrijke informatie in de non-verbale communicatie mist. Het is natuurlijk ook
heel verleidelijk om altijd een video-meeting in te plannen, maar is dat wel altijd
nodig? Soms werkt bellen even goed (of nog beter!). Kan je er gelijk een wandeling
van maken (tip 2). Twee vliegen in één klap!

4. Maak bewuste afspraken.
Wellicht nog een stap verder: is die meeting echt nodig? En als dit het geval is, zorg
dan voor een bewust moment om samen te landen en af te sluiten. Zo voorkom je
dat je je continu gehaast van meeting naar meeting gaat. Overweeg ook eens de
‘law of two feet’, die inhoudt dat mensen kunnen vertrekken uit de meeting wanneer
ze geen rol (meer) hebben in de meeting.

5. Plan je dag of week in.
Plan je dag op zo’n manier in die werkt voor jou. Werk je graag in korte tijdsblokken
met veel afwisseling of lange aaneengesloten blokken waar je je kan focussen?
Wanneer je dit voor meerdere dagen doet zie je al snel waar mogelijke knelpunten
ontstaan én je hoeft niet meer na te denken wanneer je wat doet. De tijd die je jezelf
geeft in het tijdsblok is ook meteen een mooie deadline om dat onderdeel af te
krijgen. Ervaring leert dat je hierdoor beter aan de essentie werkt en minder met
bijzaken bezig bent. Dan boek je dus mooie voortgang en dat geeft goede energie!


6. Schakel ruis uit.
Social media kanalen, nieuws, mail, telefoon. Voorkom context switching, want dat
geeft een enorme dip in energie en productiviteit. Gebruik hiervoor tip 5, plan ook
deze momenten in. Wanneer ga je je Whatsapp berichten beantwoorden? Wanneer
bekijk je LinkedIn of andere kanalen?

7. Zorg voor een omgeving die past bij jou en jouw werk.
Omgeving waarin je werkt heeft invloed op hoe jij je voelt. Door middel van
experimenten kan je er achter komen welk type werk je het beste doet op welke
plek. Zo werk je misschien het beste thuis wanneer je veel focus nodig hebt, lees of
schrijf je het liefst in een werkcafé of flexplek, en komt jouw creativiteit het beste tot
uiting in bepaalde ruimtes op kantoor (of buiten in de natuur!). Werk je in de
woonkamer? Sluit dan ook hier jouw ‘kantoor’ af wanneer je klaar bent met werken.
Ruim je bureau en laptop op en zorg voor een overgang naar de rest van je dag.

8. Zorgen voor verbinding.
Gewone kletspraat op de werkvloer. Zo nuttig en waardevol, maar soms lijken ze wel
verdwenen in onze wereld van digitale afspraken! Veel mensen loggen stipt op tijd
(of net te laat) in en haasten zich naar het volgende overleg. Lekker efficiënt, maar
toch missen veel mensen deze vorm van verbinding. Zoek de sociale interactie op,
zeker ook als je thuis werkt. Denk aan die ene collega die in de buurt woont, je
partner of een vriend(in) die ook thuiswerkt tijdens de lunch of een blokje om tijdens
jouw pauze.

9. De basis ligt vaak buiten werk.
De mate van een energie in je werk wordt sterk beïnvloed door je leven rondom
werk. Wat doen sport, slaap, ontspanning, sociale contacten en voeding met jou in
relatie tot hoe je je voelt op je werk? Wat gaat al goed en wat kan nog beter?

10. Deel jouw behoeften met de mensen met wie je samenwerkt.
Niemand kan in je hoofd kijken. Gelukkig maar! Deel dus met de mensen met wie je
samenwerkt hoe jij het liefste werkt. Denk aan hoe jij je werk goed kan uitvoeren en
waar je energie van krijgt of juist niet. Alleen wanneer je dit deelt, kunnen de
mensen om je heen hier rekening mee houden! En jij met hen, is dat niet mooi? :

Met deze tien tips kan je jezelf helpen een energieke werkdag te creëren. Voor jezelf, voor jouw collega’s én jouw organisatie! Maar hoe ga je nu echt aan de slag?

koffie afspraak
Stap 1. Breng jouw energiegevers en energienemers in kaart.
Stap 2. Ontwerp een prototype van jouw ideale werkdag, gebruik de bovenstaande tips die je nuttig lijken.
Stap 3. Deel je ontwerp met je collega(‘s).
Stap 4. Experimenteer met jouw ontwerp en ervaar het effect in de praktijk.

Wil je meer weten over hoe je met jouw collega’s elkaar kunt helpen te bewegen naar een ideale werkervaring?

Neem contact met ons op.