Image Alt
Media

Prototype You

Falen, we doorstaan er duizend angsten van

Waarom je, de door jezelf geformuleerde, kleine stapjes toch niet zet.

Lekker ironisch, het schrijven van dit stuk schuif ik al te lang voor me uit. Ik weet dat het een belangrijk thema is in ons activerend model. De wens om een artikel te schrijven met praktisch uitvoerbare tips is daarom groot. Maar toch heb ik dit artikel over uitstelgedrag steeds uitgesteld. Facebook heb ik al 3x geopend en gesloten, het weer van de komende 14 dagen ken ik letterlijk uit mijn hoofd en na 6x refreshen heb ik nog steeds geen interessant mail. En dit al meerdere dagen…..

Ik wil je laten begrijpen waarom dit gebeurd, hoe je het kan herkennen en wat je er aan kan doen. Aan het einde staan een paar praktische prototype tips om hier mee om te leren gaan.

Waarom stellen we uit wat we graag willen?

Bekend auteur Mark Manson (o.a. van The Subtle Art of Not Giving A Fuck) beschrijft mooi waarom we dingen die we graag willen of moeten doen toch uitstellen. Het is simpel, de onplezierige gevoelens overheersen de plezierige gevoelens. Dus we vermijden de onplezierige zaken, zelfs als dat ons leven minder prettig maakt. Daarom zit je dus avond na avond je favoriete serie op Netflix te kijken in plaats van een nieuwe baan te zoeken. Of ga je liever uit eten dan naar de sportschool terwijl je wil afvallen.

 

Een zoektocht door verschillende artikelen en boeken over dit onderwerp laat een duidelijke gemene deler zien. De reden van uitstelgedrag en het gevoel van weerstand is angst. Bang om te falen, bang om jezelf kwetsbaar op te stellen, bang voor het succes (oh shit! Wat nu?), bang om iemand te kwetsen of het gevoel van de droom die je hebt willen vasthouden. Want op het moment dat je in actie komt, zal de droom sowieso gaan verdwijnen. Het wordt realiteit of je komt er achter dat het niet lukt of kan. De angst die heerst zorgt voor het uitstelgedrag. Wat daar nog bij komt, is dat veel uitdagingen in het leven een mate van onzekerheid met zich meebrengen. En laat onzekerheid nou net ook iets zijn waar wij mensen niet zo dol op zijn. Het vasthouden aan de bekende, maar tegelijk ook ongewenste, situatie voelt comfortabeler dan op zoek te gaan naar het onbekende. Ondanks dat het alternatief waarschijnlijk wel beter is. Want blijf je bij het bekende, dan kan je niet falen toch? Of, wacht….doe je jezelf dan niet te kort? De psyche van de mens is maar een lastig te begrijpen fenomeen.

 

Volgens Steven Pressfield (in The War of Art) is het een natuurwet, daar waar een droom is komt weerstand en dus uitstelgedrag om de hoek kijken. Hoe groter de droom en hoe sterker de gedachte dat je iets wilt, hoe groter de weerstand en daarmee het uitstelgedrag aanwezig zullen zijn. Een soort geconditioneerde zelfbescherming. En zelfbescherming is soms functioneel maar staat in deze context enorm in de weg.

Angst is immers een slechte raadgever.

Hoe herken je de stem van de weerstand en het uitstelgedrag?

Je kan er eigenlijk vanuit gaan, hoe meer weerstand je voelt en hoe meer je iets voor je uit aan het schuiven bent dat duidelijke signalen zijn dat je dit eigenlijk heel graag wilt. Grote kans ook dat je diep van binnen ook weet dat je het wil en moet doen. We kennen waarschijnlijk allemaal wel iemand die een bepaalde baan heel graag wilde en toen hij aangenomen werd terug wilde krabbelen. Een duidelijk teken van weerstand tegen iets wat je graag wil. Waarschijnlijk ingegeven door angst van het onbekende, angst dat het misschien wel tegenvalt of dat je toch niet goed genoeg bent. Overigens is een slecht gevoel, je intuïtie die je tegenspreekt heel wat anders dan uitstellen of weerstand voelen. Aan jou de taak om eerlijk naar jezelf te zijn en hier naar te luisteren om te bepalen wat het is dat je voelt. Dat zal niet altijd goed gaan, maar oefening baart kunst.

 

Merk je dat je iets aan het uitstellen bent, dat je weerstand voelt om ergens aan te beginnen of dat iets steeds op je ‘to-do lijstje’ blijft hangen? Dat is meestal een duidelijk signaal, je bent iets aan het uitstellen dat je eigenlijk diep van binnen graag wilt of van weet dat je het moet doen. De vraag is hier wel, dat wat je wilt bereiken, wil je de investering doen om daar te komen? Wil je de worsteling doorstaan om het mooie eindresultaat te bereiken? Dit is iets waar we ook naar kijken in de Evaluatiefase nadat je dit hebt kunnen toetsen tijdens het Prototypen.

Wat er aan te doen?

Ik hoor veel mensen zeggen “ik werk het beste onder druk, met een strakke deadline”. Het is ook vaak dat tot het 5 voor 12 is, tot de avond van te voren of wanneer het gevaar van complete mislukking op de loer ligt dat het zwaartepunt verschuift. De druk wordt te groot en het wordt pijnlijker om iets niet te doen dan het wel te doen. Dat is wanneer we dat varkentje eindelijk gewassen krijgen. Je werkt dus goed onder druk? Met strakke deadlines of wanneer iemand je in je nek hijgt? Zorg hier dan zelf voor wanneer dit niet automatisch gebeurd. Leg jezelf duidelijke deadlines op (met beloningen) en zorg dat iemand je accountable houdt.

 

Wat helpt om de weerstand en het uitstelgedrag te verslaan is om onze angsten boven tafel te krijgen. Op het moment dat je dit hebt, dan kun je ze verslaan door het verkrijgen van informatie. Als je bang bent dat iets gaat mislukken, dan kan je een kleine test doen en zien wat er gebeurd. Als je niet faalt, dan heb je op basis van de kleine test informatie verkregen dat je niet perse zal gaan falen. Door het herhalen van deze kleine tests zal je steeds meer informatie verkrijgen. Dit is letterlijk wat je doet in de sprint tijdens de Prototyping fase, met kleine stapjes steeds meer informatie verkrijgen om keuzes te kunnen maken en uitdagingen aan te gaan.

 

Het mooie van deze kleine tests in de Prototyping fase is dat falen niet bestaat. Het gaat om leren en groeien. Maak een sport van zo veel mogelijk leren en groeien, het verkrijgen van steeds meer informatie over je uitdagingen. Omdat mensen dit proces van zelfontwikkeling vaak niet delen op social media voelt het alsof je de enige ben. Maar geloof me, dat ben je zeker niet!

 

Zo, en nu is het tijd om Facebook weer te openen, te kijken of er nieuws is en weer op refresh van mijn mailserver te klikken!​

Prototype tips om weerstand en uitstelgedrag te verslaan:

  • Resultaat beschrijven: Beschrijf niet enkel een activiteit. Dus schrijf bijvoorbeeld; inleiding van mijn nieuwe boek schrijven in plaats van ‘ik ga aan mijn boek werken’. Maak het resultaat meetbaar en realistisch uitvoerbaar in de beschikbare tijd.
  • Mini todo lijst. In ellenlange to do lijsten geloven we niet. Schrijf elke dag, of liever nog de avond van te voren, drie taken voor jezelf op. Drie taken die wanneer je ze hebt afgerond je een succesvolle en productieve dag hebt gehad. Stap voor stap, remember?
  • Zoek een accountability buddy. In onze sprints werken we met een buddy systeem omdat je elkaar kan helpen en elkaar scherp kan houden. Maar de grootste reden om dit te doen is omdat je afspraken met elkaar maakt dat je bepaalde acties gaat ondernemen voor een bepaalde deadline. We vinden niks ergers dan te falen (weet je nog?). Dus op het moment dat je je buddy moet vertellen dat je niks hebt gedaan, dan zal dat voelen als falen. En dat wil je nou net voorkomen. Zorg dat je in een sprint periode minimaal 1x contact hebt om een tussenstand te bespreken.
  • Beloon jezelf. Actie afgerond? Informatie verkregen? Beloon jezelf! Kijk bijvoorbeeld naar een item uit je happy list en spreek met jezelf af dat je 1 van die items mag doen als je een taak hebt afgerond. Zorg er wel voor dat je dit direct kan uitvoeren.
  • Straf jezelf. Heb je een buddy in dit proces? Spreek straffen met elkaar af voor als je iets niet uitvoert. Bijvoorbeeld een duik in de koude zee nemen, 300 push ups doen, geld doneren aan een organisatie die je niet wil steunen of een filmpje op social media uploaden waarin je vertelt dat je je taak niet hebt gedaan. Dit zijn oncomfortabele dingen en dit zal je willen voorkomen, dan kan je beter gaan beginnen!
  • Het doe iets principe. Begin. Gewoon. Met. Iets. Kleins. Go! Enjoy

 

Meer lezen:

https://markmanson.net/

https://www.newharbinger.com/blog/how-fear-failure-feeds-procrastination

https://zenhabits.net/procrastination-fears/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/dont-delay/200902/fear-failure

https://stevenpressfield.com/2013/11/resistance-and-self-loathing/

Steven Pressfield: The War of Art.

Download gratis het eerste hoofdstukWe helpen je op weg!

Je bent al halverwege!

Download gratis onze handleidingWe helpen je op weg!

Je bent al halverwege!

Download gratis onze handleidingWe helpen je op weg!

Je bent al halverwege!